Oskari Korhonen Sori siestä.

Kananmunakohu: kuluttajalla on yhä oikeus valita

Kun saksalainen päivittäistavarakauppa Lidl päätti siirtyä myymään tulevaisuudessa vain luomu- ja vapaiden kanojen munia, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kiirehti vaatimaan hätähuutonaan suomalaisten virikehäkkikanaloiden puolesta, että ”kuluttajilla pitäisi olla oikeus valita, mitä tuotantomuotoja he haluavat suosia”.

Vaikka yksi kauppaketju keskittyy jatkossa vaalimaan valikoimallaan myös kanojen hyvinvointia, kuluttajilla on yhä oikeus suosia haluamiaan tuotantomuotoja. Kaupalla on tämä oikeus myös. Mikäli kuluttajat eivät pidä Lidlin tempauksesta, äänestävät he lompakollaan ja menevät toiseen kauppaan.

En ihmettelisi, vaikka Marttila käyskentelisi vegaanikahvilaan vaatien lehmänmaitoa latteensa, koska "onhan kuluttajalla oikeus valita". Valinnanvapaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkialla tulisi olla samanlainen valikoima – yksi valinnanvapauden ilmenemismuodoista on, että myös kaupat voivat brändätä koko valikoimansa asiakkaidensa mieltymysten mukaisesti.

Ymmärrän toki, että yhden kauppaketjun päätökset suosia valikoimassaan tietynlaisia tuotteita saattavat kuulostaa valinnanvapauden rajoittamiselta S- ja K-ryhmien lähes-duopolissa, jossa noin 80 prosenttia päivittäistavarakaupan markkinoista on keskittynyt kahdelle ketjulle. Lidl on kuitenkin tässä kuviossa tervetullut tikku kynnen alla ja toivon sille kaikkea hyvää yrityksessään muuttaa nykyistä asetelmaa, teki se sen sitten valikoimaansa monipuolistamalla tai sitä supistamalla.

Lopuksi Marttila sättii Lidliä sotkuisesta pesästä ja tekopyhyydestä, koska kaikki sen tuotteet eivät ole vielä eettisiä. On kovin kärsimätöntä käydä moittimaan toista sotkusta juuri kun tämä on vetänyt kumihanskat käteensä.

Markkinoilla ei kannata jäädä purnaamaan: Lidl on selvästi haistanut trendin. Haistavatko suomalaiset tuottajat ja uskaltavatko ne tarttua toimeen, vaikka virikehäkkikanaloihin on viime vuosina tehty suuria investointeja?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sota-aikana eikä sen jälkeen ollut kuluttajalla oikeutta valita, pääasia, että sai jostain ja hinnan määräsi myyjä ainakin mustassapörssissä.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

MTK, joka on kepun "aseellinen haara", on juuri vaivoin saanut hallituksensa avulla muutaman kymmenen miljoonan poliittisen tukipaketin perinteisille kannattajilleen. Mikä siis nyt meinaa markkinavoimien puristuksessa haihtua kuluttajien eettisen tahdon, ja hintakilpailun johdosta MTK:n pakon ulkopuolelle.

Mutta mutta.. Let´s Lidl.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Hyvä suunta Lidl'in munilla. Toisivatpa vielä luomukaakaon epäeettisen Nestlen kaakaon rinnalle tai jopa sijaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lidlillä on nyt valmis markkinointikonsepti, jolla saa ilmaista näkyvyyttä ja josta kansa ja media tykkää: Pitää vaan miettiä, millä saa MTKn älähtämään.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

No Lidlillä on kirjaimellisesti munaa siheen nyt.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

MTK (ja sen mukana keskusta ja MMM) valitsivat 1990-luvulla, EU:n liittymisen yhteydessä, selkeästi väärän hevosen varaan. Silloin niin Esa Härmälän kuin Kalevi Hemilän viesti oli: "joko laajennat tai lopetat!".

Itse ehdotin, moneen otteeseen ja voimakkaasti, että Suomen maatalouden kannattaisi erikoistua luomutuotantoon (Luomu-Suomi), mutta vastus oli kivenkova. Nyt meillä on siis maitotuotteiden ylituotanto (kun Venäjän markkinat ovat vissi pysyvästi kiinni), ylivelkaantuneet suursikalat ja -navetat, "virikehäkkikanaloista" puhumattakaan, eivätkä tavanomaiset bulkkituotteemme kelpaa mihinkään muualle...

terveisin,
Luomu-Suomen idean isä
MMK/agronomi
pienviljelijä (ilman maataloustukea)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Markkinoilla ei kannata jäädä purnaamaan: Lidl on selvästi haistanut trendin. Haistavatko suomalaiset tuottajat ja uskaltavatko ne tarttua toimeen, vaikka virikehäkkikanaloihin on viime vuosina tehty suuria investointeja?"

Kananmunat ovat tänä päivänä sen verran halpa elintarvike että on jokseenkin samantekevää maksaako se euron tai kaksi euroa.

Elintarvikkeena kananmuna on erinomainen, mutta eihän kukaan pelkästään kananmunilla voi elää, muutakin tarvitaan. Kananmunat on siten vain pienen pieni osa jokapäiväistä leipäämme.

LIDL:tä tämä on varmaan ennenkaikkea imagonkohotustemppu, joka voi poikia myös kaupallista tulosta. Jos se ei sitä tee, niin tämän tempunhan voi aina myös perua.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ennen vanhaan kanat taapersivat pihalla vapaina. Nyt ne on tietysti pantu häkkeihin. Minkälainen virike on virikehäkeissä? Joku palapeli jota voi pelailla yksikseen? Ja tästä johtuen munasta tulee erilainen?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Metallinen orsi, juomakuppi, munimispesä ja kuopimisalue. Tässä videossa näkymää virikehäkkimeiningistä ja luomukanalasta: https://vimeo.com/45440552

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Katsoin. Kuolemaan tuomitut kaltereiden takana selleissään. Varmasti suuri rikos syntyä tähän maailmaan.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Jos Lidlin menettelyä itse kanoilta kysyttäisiin niin epäilemättä nuo olisivat hyvillään Lidlin päätöksestä.

Käyttäjän TimoHeikkila kuva
Timo Heikkilä

Viestinnästä puheenollen, niin heräsi kysymys, mitä haluat viestiä? Minusta vaikutti sanoma sekavalta. Pitäsikö fokusoida selvemmin, että minäkin ymmärrän mitä ajat takaa.

Käyttäjän OskariKorhonen kuva
Oskari Korhonen

Kokeillaan lyhyemmin.

1) MTK:n puheenjohtaja on huolissaan kuluttajien valinnanvapaudesta.

Minä väitän, että kuluttajan valinnanvapaus ei kavennu merkittävästi, vaikka Lidl kaventaakin valikoimaansa eettisemmäksi. Toimivassa kilpailussa kaupat seuraavat ja myötäilevät asiakkaidensa kulutustottumuksia, jolloin kauppojen profiloituminen on myös valinnanvapauden ilmentymä.

2) MTK:n puheenjohtaja kritisoi Lidliä tekopyhyydestä, koska kaikki sen tuotteet eivät ole vielä eettisiä.

Minusta kritiikki on kohtuutonta, koska muutos ei tapahdu yhdessä yössä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Lidlin päätöksessä on ripaus arvoja, ripaus kilpailutilannetta ja ripaus taloudellisuutta.

Arvoista kertoo se, että päätöksessä päädyttiin luopumaan kaikkein halvimmasta ja eettisesti kestämättömästä tuotannosta.

Kilpailutilanteessa Lidl näyttää hintavertailussa pudonneen pysyvästi Prisman jälkeen. Panostamalla kalliimpaan tuotantoon, vertailukassin on pakko muuttua katteen kärsimättä. Munat lienevät ensimmäinen, tuskin viimeinen poistuva, Lidlin hinnoittelun kannalta epäedullinen tuoteryhmä. Muut myyvät häkkimunia Lidlin kannalta liian halvalla.

Onko kaupalle ylipäätään taloudellista pitää esillä eri pakkaajien lattiakanalan munia, onnellisia munia, luomumunia, virikemunia, virkkumunia? Tuotteet jaetaan neljään tuotantotaparyhmään, näistä yhden Lidl päätöksellään poistaa. Kun jäljelle jää kolme ryhmää, valikoima supistuu, hyllytila voidaan hyödyntää paremmin ja hävikkiä voidaan vähentää.

Käyttäjän OskariKorhonen kuva
Oskari Korhonen

Hyviä ajatuksia. En tiedä tuosta hyllytilasta, että onko päätöksessä erityisesti ollut kyseessä siihen liittyvä taloudellinen ajattelu. Mikäli munien kulutus pysyy entisellään, luulisi hyllytilaa käytettävän sen mitä ennenkin, nyt vain erilaisella tuoteprofiililla.

Hävikkiä voidaan ehkä hieman pienentää, jos jokaista tuotetta ei tarvitse olla ylimääräistä varalla siksi. Mitä vähemmän yksilöllisiä tuotteita, sitä pienemmällä yhteenlasketulla varalla pärjättäneen, jos kuluttajat arvostavat sitä, että kauppa pyrkii pitämään kaikkia tuotteita lähes jatkuvasti saatavilla.

Käyttäjän hennakajava kuva
Henna Kajava

On erinomainen idea, että kun päättäjät eivät saa aikaiseksi kohennusta eläinten oloihin, niin kauppaketjut alkavat moottoreiksi tässä. Kuluttajistakaan kun ei tähän laajassa mitassa ole. Kuluttajat aina sanovat, että haluaisivat luomua, mutteivät käytännössä piheyttään raaski maksaa hyvästä omastatunnosta enempää - eivät siis halua elää hyvää elämää. Tämä oli pieni valonpilkku pimeässä, koska eläinsuojelulakiahan ollaan heikentämässä eläinten kannalta. Ehdotan, että Lidl tai joku muu kauppaketju kieltäytyy seuraavaksi myymästä sian lihaa, jossa kasvatuksessa on käytetty sadistisia emakkohäkkejä. Ehkä selkeintä olisi silloin suostua myymään vain luomupossua. Toisaalta suuri ja toivottava harppaus olisi, että jokin kauppaketju lakkaisi myymästä sianlihaa kokonaan. Vaikka sitten islaminuskoisten mieliksi; minua se ei tässä poikkeustapauksessa ollenkaan haittaisi.

Toimituksen poiminnat